Rozmiar: 3046 bajtów

NA BURSZTYNOWYM SZLAKU

  

REGULAMIN

REGULAMIN MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU
SKARBY NA BURSZTYNOWYM SZLAKU
I. CEL KONKURSU
1. Celem nadrzędnym konkursu jest pobudzenie zaangażowania uczniów i ich środowisk do aktywnego poznania swojej małej ojczyzny oraz odkrycia jej piękna i walorów. Kształtowanie własnej tożsamości w oparciu o zastane dziedzictwo kulturowe ma ogromne znaczenie dla wzrostu patriotyzmu oraz rozwoju osobistego.

2. Celem bezpośrednim konkursu jest uzyskanie wstępnej archiwizacji zasobów dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego. Archiwizacja ta może służyć do podjęcia badań naukowych oraz działań zapobiegających zaginięciu niektórych wartości ze świata kultury, czy wreszcie planowania udostępnienia skarbów regionu turystom z całej Europy, co przekłada się na rozwój gospodarczy.

II. UCZESTNICY KONKURSU

1. Do udziału w konkursie zaproszone są wszystkie szkoły biorące udział w projekcie -Przyspieszenie edukacyjne w szkole wiejskiej.

III. ETAPY KONKURSU

1. Konkurs składa się z 6 etapów:

A. Poszukiwanie, odkrywanie, opis i zgłaszanie przez szkoły skarbów.

B. Prezentacja skarbów na szkolnej stronie internetowej oraz na stronie projektu.

C. Wybór najcenniejszych skarbów w drodze głosowania.

D. Przygotowanie przez szkoły prezentacji multimedialnej swoich wybranych 10 skarbów.

E. Umieszczenie przygotowanej prezentacji multimedialnej na szkolnej stronie internetowej oraz na stronie projektu.

F. Wybór najlepszej prezentacji skarbów w drodze głosowania.

G. Przyznanie i wręczenie nagród.

A. Poszukiwanie, odkrywanie, opis i zgłaszanie skarbów na Bursztynowym Szlaku.

1. Poszukiwanie i odkrywanie skarbów

1.1 W celu odkrycia skarbów swojej małej ojczyzny, szkoła może zorganizować konkurs, prosić o pomoc rodziców i rodziny uczniów lub działaczy społecznych ze swego środowiska.

1.2 Organizacja Bursztynowej szkoły na wzór Zielonej Szkoły jest optymalnym rozwiązaniem pozwalającym na osiągnięcie celu konkursu.

2. Kategorie skarbów (Skarby należy wybrać w 10 kategoriach):

2.1 Architektura

2.2 Przyroda (pomnik przyrody, rezerwat, okaz itp.).

2.3 Znana postać historyczna (już nie żyjąca).

2.4 Osoba żyjąca (ktoś znany, twórca ludowy, rzemieślnik, artysta, naukowiec, ekspert itp.)

2.5 Muzyka (ludowy utwór muzyczny)

2.6 Boże Narodzenie (kolęda, obrzęd, pastorałka)

2.7 Dzieło sztuki (obraz, rzeźba, rękodzieło, ballada, opowieść, fotografia itp.)

2.8 Życie społeczne (potrawa kulinarna, narzędzie pracy, instrument muzyczny, powiedzonka gwarowe itp.)

2.9 Punkt widokowy

2.10 Skarb specjalny (skarb spoza wyżej wymienionej listy kategorii, który może stanowić atrakcję turystyczną)

3.Opis skarbów (Dokumentacja skarbu).

3.1 Dla każdego skarbu należy sporządzić dokumentację według schematu:

a) kategoria skarbu

b) nazwa skarbu

c) krótki opis skarbu

d) adres (miejsce, gdzie można skarb znaleźć osobiście)

e) usytuowanie na mapie okolicy

f) przynajmniej 1 fotografia, szkic, rysunek, zapis dźwiękowy lub inna forma dokumentu (o ile jest to możliwe)

3. 2 Według schematu podanego wyżej należy opisać każdy skarb zgłoszony w szkole (dotyczy to również skarbów , które nie zostaną wybrane przez szkołę do multimedialnej prezentacji szkolnej w konkursie międzyszkolnym (ta archiwizacja uchroni skarby od zapomnienia).

3.3 Dokumentację wszystkich skarbów należy załączyć do sprawozdania z realizacji projektu.

4. Zgłaszanie odkrytych i opisanych skarbów (120 szkół zgłosi po 10 nie powtarzających się skarbów)

4.1 Skarb może być zgłoszony w ważny sposób tylko jeden raz.

4.2 Skarb należy do tej szkoły, która pierwsza zarejestruje go jako swój skarb (przysyłając zgłoszenie skarbu e-mailem na adres: szkoly@fundacja.org.pl )

4.3 Szkoła musi zgłosić kompletną listę skarbów (10 skarbów po jednym w każdej kategorii)

4.4 Codziennie na stronie www.przyspieszenie.edukacyjne.fundacja.org.pl będzie dokonywana aktualizacja rejestracji skarbów, co ułatwi dalsze poszukiwania.

4.5 Każda szkoła musi znaleźć swoje własne skarby (szkoły z zespołu szkół zgłaszają skarby oddzielnie)

5. Terminy zgłoszeń

5.1 Skarby zgłaszać można od 25.05.2007 godz. 12.00 do dnia 15.11.2007 r. godz. 24.00

5.1.1 Zgłoszenia przysłane przed rozpoczęciem konkursu czyli przed 25.05.2007 godz. 12,00 zostaną zarejestrowane w dniu 25 maja 2007 r na końcu (jako ostatnie będzie zarejestrowane, to zgłoszenie, które przyjdzie najwcześniej).

5.1.2 O kolejności wpisu rejestracji decyduje data, godzina i minuta wpływu e-maila do skrzynki poczty elektronicznej Fundacji Godne Życie oraz kolejność wpływu zarejestrowana w skrzynce poczty internetowej.

5.2 Fundacja nie ponosi żadnej odpowiedzialności za opóźnienia w dostarczaniu poczty elektronicznej spowodowane przez administratorów poczty.

B. Prezentacja skarbów na szkolnej stronie internetowej oraz na stronie projektu.

1. Szkoły umieszczą dokumentację wybranych przez siebie skarbów na swojej stronie internetowej oraz przekażą tę dokumentację Fundacji w celu umieszczenia jej na stronie projektu.

C. Wybór najcenniejszych skarbów w drodze głosowania.

1. Sposób rozstrzygania konkursów na najcenniejszy skarb.

1.1 Zgłoszonym skarbom (w każdej kategorii oddzielnie) będą przyznawane punkty w drodze głosowania (przez Internet z potwierdzeniem telefonicznym), w którym wezmą udział wszystkie szkoły. W ten sposób zostanie wyłoniona lista najcenniejszych skarbów regionu wybranych przez wszystkie szkoły.

1.2 Każda szkoła może przyznać punkty jedynie tym skarbom, które należą do innych szkół (szkoła nie może głosować na swoje skarby).

1.3 Każda szkoła przyznaje punkty dla wybranych przez siebie 10 zgłoszonych skarbów .

10 punktów na najcenniejszy skarb.

9 punktów na kolejny skarb

8 punktów na kolejny skarb

7 punktów na kolejny skarb

6 punktów na kolejny skarb

5 punktów na kolejny skarb

4 punktów na kolejny skarb

3 punktów na kolejny skarb

2 punktów na kolejny skarb

1 punkt na kolejny skarb

0 punktów dla pozostałych 110 skarbów.

1.4 W konkursie na najcenniejszy skarb (w każdej kategorii oddzielnie), zwycięża ten skarb, który otrzymał najwięcej punktów i nagrodę otrzymuje jego znalazca czyli szkoła, która go zgłosiła i zaprezentowała.

1.5 Spośród zwycięskich skarbów szkoły wybiorą najcenniejszy skarb Lubelszczyzny.

2. Daty rozstrzygnięcia konkursów poprzez wybór najcenniejszych skarbów w poszczególnych kategoriach:

2.1 Architektura. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007r do 25.

11.2007 r.

2.2 Przyroda (pomnik przyrody, rezerwat, okaz itp.) Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 27.11.2007 r.

2.3 Znana postać historyczna (już nie żyjąca). Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 29.11.2007 r.

2.4 Osoba żyjąca : ktoś znany, twórca ludowy, rzemieślnik, artysta, naukowiec, ekspert itp. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 3.12.2007 r.

2.5 Muzyka : ludowy utwór muzyczny. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 30.11.2007 r.

2.6 Boże Narodzenie : kolęda, obrzęd, pastorałka. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 20.11.2007 r.

2.7 Dzieło sztuki : obraz, rzeźba, rękodzieło, ballada, opowieść itp. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 5.12.2007 r.

2.8 Życie społeczne : potrawa kulinarna, narzędzie pracy, instrument muzyczny, powiedzonka gwarowe itp. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 28.11.2007 r.

.2.9 Punkt widokowy Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 29.11.2007 r.

2.10 Skarb specjalny � poza wyżej wymienioną listą, który może być atrakcją turystyczną. Wybór najcenniejszego skarbu tej kategorii odbędzie się: od 15.11.2007 r do 6.12.2007 r.

2.11 Wybór najcenniejszego skarbu Lubelszczyzny odbędzie się od 15.11.2007 r do 10.12.2007 r.

D. Przygotowanie przez szkoły prezentacji multimedialnej swoich wybranych 10 skarbów.

1. Każda szkoła przygotuje jedną prezentację multimedialną, w której przedstawi wszystkie 10 skarbów zgłoszonych przez szkołę do konkursu.

E. Umieszczenie przygotowanej prezentacji multimedialnej na szkolnej stronie internetowej oraz na stronie projektu.

1. Ustala się termin umieszczania przygotowanych prezentacji multimedialnych skarbów na stronach internetowych szkół w dniach od 1.10.2007 r. do 12.11.2007 r. godz. 24.00.

F. Wybór najlepszej prezentacji skarbów w drodze głosowania.

1. Zgłoszonym prezentacjom skarbów będą przyznawane punkty w drodze głosowania (przez Internet z potwierdzeniem telefonicznym), w którym wezmą udział wszystkie szkoły. W ten sposób zostanie wyłoniona lista najlepszych prezentacji skarbów regionu wybranych przez wszystkie szkoły.

2. Każda szkoła może przyznać punkty jedynie tym prezentacjom skarbów, które należą do innych szkół (szkoła nie może głosować na swoją prezentację).

3. Każda szkoła przyznaje punkty dla zgłoszonych prezentacji skarbów w systemie analogicznym do głosowania na najcenniejszy skarb.

4. W konkursie na najlepszą prezentację skarbów wygrywa ta prezentacja, która otrzyma najwięcej punktów.

G. Przyznanie i wręczenie nagród.

1. Po podliczeniu punktacji zostanie przyznana nagroda zwycięzcy konkursu na najcenniejszy skarb w każdej kategorii (razem 10 nagród).

2. Po podliczeniu punktacji zostanie przyznana nagroda zwycięzcy konkursu na najcenniejszy skarb Lubelszczyzny (1 nagroda).

3. Po podliczeniu punktacji zostanie przyznana nagroda główna zwycięzcy konkursu na najlepszą prezentację skarbów (jedna nagroda).


Prezes Zarządu
Fundacja Godne Życie
z siedzibą w Lublinie

Lublin, 21.05.2007

BLIŻEJ KULTURY I PIĘKNA

"Bliżej Kultury i Piękna " w 

Ciecierzynie                                      


 

Tablica        
Od sześciu miesięcy Szkoła Podstawowa w Ciecierzynie bierze udział w działaniach finansowanych w ramach realizowanego przez Powiat Lubelski projektu Szkoła dla Ciebie - dotacje dla szkół powiatu lubelskiego. Są to przede wszystkim zajęcia pozalekcyjne: Koło Żywego Słowa, Koło Taneczne, Koło Artystyczne pracujące w dwóch sekcjach - muzycznej i artystycznej, wycieczki do teatru, biblioteki, Izby Tradycji w Niemcach, półkolonie     "Pożegnanie wakacji" oraz liczne konkursy i wiele innych bardzo ciekawych przedsięwzięć uczących atrakcyjnie i kulturalnie     spędzać wolny czas. Wszystkich tych działań szkoła nie mogłaby zrealizować bez dodatkowych funduszy przeznaczonych na ten cel. Szkoła Podstawowa w Ciecierzynie jest jedną z zaledwie trzech szkół w Gminie Niemce, której udało się pozyskać dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego na tak szczytny cel,     jakim jest rozwój edukacji na terenach wiejskich. Podczas ferii zimowych 2007roku sześć nauczycielek: Urszula Zielonka, Katarzyna Wieczorek, Anna Studzińska, Małgorzata Bogucińśka i Grażyna Wójtowicz - Zespołu Placówek Oświatowych w Ciecierzynie postanowiło poświęcić swój wolny czas na opracowanie wniosków o dofinansowanie organizowanych przez siebie działań.. Opracowane wnioski pozwoliły przystąpić do konkursu projektów ogłoszonego przez Starostwo Powiatowe w Lublinie i również odnieść sukces w postaci otrzymania dotacji tylko dla szkoły podstawowej na kwotę 63000,00 złotych. Pozyskane fundusze pozwalają dzieciom ze Szkoły Podstawowej w Ciecierzynie ciekawie spędzać wolny czas i być aktywnymi uczestnikami działań kulturalnych w naszej okolicy oraz podziwiać otaczające je piękno.
Koordynator projektu
Alina Gromaszek

EKOLOGIA DLA WSZYSTKICH

W roku szkolnym 2006/2007 w Zespole Placówek Oświatowych w Ciecierzynie już po raz czwarty realizowano projekt edukacji ekologicznej. Tym razem wszystkie działania prowadzone na rzecz najbliższego środowiska skupione były wokół hasłaEkologia dla wszystkich.

Rozsądnie gospodarować zasobami przyrody powinien każdy z nas dziecko i dorosły człowiek.

Wszystkie założone w projekcieEkologia dla wszystkichcele i zadania zrealizowaliśmy . Mottem tegorocznych działań były słowa papieża Polaka Jana Pawła IIPiękno tej ziemi skłania mnie do wołania o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Jeżeli miłujecie ojczystą ziemię, niech to wołanie nie pozostanie bez odpowiedzi! Zwracam się w szczególny sposób do tych, którym powierzona została odpowiedzialność za ten kraj i za jego rozwój, aby nie zapomnieli o obowiązku chronienia go przed ekologicznym zniszczeniem!.

O działaniach ekologicznych prowadzonych w naszej szkole w ramach projektu informowała wszystkich tablica informacyjna.

Realizując projekt wykonaliśmy szereg różnych zadań.:
1.Propagowaliśmy idę recyklingu - informacje dla uczniów, rodziców oraz społeczności lokalnej 2.Przeprowadziliśmy lekcje, których głównym tematem był problem surowców wtórnych i wpływu zanieczyszczeń na środowisko i na człowieka.
3.Zorganizowaliśmy i przeprowadziliśmy zbiórkę surowców wtórnych - w akcji uczestniczyło 37 uczniów ze wszystkich klas szkoły podstawowej i gimnazjum, akcja była przeprowadzana w dniach 26 - 30 marca 2007r 4.Przeprowadziliśmy różne konkursy:

      1.Międzyklasowy i indywidualnyZbieramy surowce wtórne
       2.FolderParki narodowe
       3.Badać wiedzieć, działać
       4.Plakat ekologicznyEkologia dla wszystkich
       5.ProjektKalendarz ekologiczny
       6.Konkurs fotograficznyWielka armia małych sprzątaczy
       7.Wpływ środowiska na człowieka -Wolność oddechu - zapobiegaj astmie
       5.Wyjeżdżaliśmy na wycieczki do Poleskiego Parku Narodowego, do Lasów Kozłowieckich i na Składowisko Odpadów Komunalnych w Rokitnie.
       6.Podjęliśmy akcję na rzecz ochrony przyrody. Przeprowadziliśmy 14 lekcji w różnych klasach przybliżających problem ochrony roślin i zwierząt.


Reasumując nasze różnorodne działania należy stwierdzić, że największym powodzeniem cieszyły się zajęcia terenowe. Podczas tych wycieczek sprawdziło się powiedzeniePrawda to oczywista, że rozwój dziecka w kontakcie z przyrodą przynosi wartości nie dające się wytworzyć w żaden inny sposób.

Ogromną radość sprawiał także uczniom udział w konkursach o czym świadczy liczba uczestników - 187 uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.

Podsumowanie prowadzonych działań ekologicznych nastąpiło w dniu 21.06.2007r podczas festynu ekologicznego z udziałem zaproszonych gości: władz gminnych , powiatowych i wojewódzkich, przedstawicieli instytucji pomagających realizować projekt, oraz z udziałem rodziców naszych uczniów i społeczności lokalnej. Impreza przebiegała zgodnie z opracowanym autorskim scenariuszem nauczycielek nauczania zintegrowanego. Festynowi towarzyszyło wiele zabaw i tańców , którym towarzyszyło mottoEkologia dla mnie, dla ciebie, dla wszystkich. Scenerię uroczystości stanowiły konkursowe prace uczniów, zakupione pomoce dydaktyczne i przepiękna wystawa książek przyrodniczych. Podczas festynu podsumowano realizację zadań projektowych, wręczono nagrody i dyplomy za udział w konkursach. Uczniowie aktywnie realizujący cele projektuEkologia dla wszystkichotrzymali pamiątkę długopisy z hasłem projektu. Upominkami w postaci długopisów uhonorowani zostali także goście uroczystości i rodzice. Najcenniejszą pamiątką realizowanego projektu jest publikacja przewodnikaPrzewodnik - okolice Ciecierzyna.

Wszystkie wymierne efekty tego projektu były możliwe do osiągnięcia dzięki ogromnemu zaangażowaniu uczniów i ciężkiej społecznej pracy nauczycieli: Małgorzaty Bogucińskiej, Urszuli Zielonki, Beaty Poździk, Zofii Wróbel, Magdaleny Wojtowicz i Barbary Gnysińskiej. Radą i wsparciem służył Pan Mirosław Studniewski - Dyrektor ZPO w Ciecierzynie. Słowa podziękowania i wdzięczności składam Panu Stefanowi Czyżykowi - Wójtowi Gminy Niemce oraz Panu Piotrowi Kowalczykowi Prezesowi Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie, którzy przekazali Zespołowi Placówek Oświatowych w Ciecierzynie fundusze na realizację zadań z zakresu edukacji ekologicznej.

Wierzę, że wszyscy uczestnicy projektu poczynią starania w celu zachowania najbliższego środowiska w stanie przyrodniczo nie zmienionym dla potomnych.

Rozmiar: 9357 bajtów